Sunday, July 7, 2013

tin berbunyi

aku akui sekarang.

diam adalah lebih baik.

kadang kadang aku rasa, setiap hari aku nak mintak maaf dekat orang.
aku takut apa apa yang aku boleh buat hati orang terluka.

tapi, sampai bila?
dan aku yakin orang akan rimas.
sampai bila aku nak fikir dan puaskan hati semua orang?

ber-husnudzon.

people are always forgiving.
asyik fikir apa yang aku pernah buat salah laku, tapi xde improvement walau pun dah mnta maaf.

buat apa?

be more practical.

kadang kadang perkataan 'maaf' tak cukup untuk membuatkan orang maafkan kita.

made a change, improvement rather than say 'sorry'.

because action speaks louder than words.
aha!

jangan, jangan dan jangan.
cakap berlebihan.

aku mohon. especially aku yang bernama perempuan.

fitrah perempuan memang suka bercakap banyak, dan, tidak semena mena telah 'memberi lampu suluh' siapa sebenarnya dia.

aku dapat pengajaran, buat dulu, baru boleh cakap.
cakap lah berapi macam mana pun boleh, sebab dah buat.

pengalaman betul betul mengajar aku.

makin banyak kita komen, makin banyak kita cakap.
kita tak sedar, ada ego dan bongkak berbaur.

melainkan yang berlandaskan nasihat. bukan kutukan.

ohoi! sila cermin diri. niat kita macam mana?

lari? cepat cepat kejar. grab balik. takut amalan jadi sia sia.

aku mohon aku mohon. pada diri aku terutamanya.

mohon kawal dan berfikir sebelum berkata-kata, 


DAN BERTINDAK.

sekian.




No comments:

Post a Comment