Monday, August 22, 2011

adik yang ramai!

Assalamualaikum w.b.t

haihhhh =,=. inilah dia crita yang saya nk critakan. xdela besarrrrrrrrrrrrrr mana kesnya tapi mmg sngaja tangan ni menggatal luahkan apa yang terbuku di hati. cewaahh.

kalau selama ni saya keluar dengan SEORANG adik. kali ni saya keluar dengan LAPAN orang adik.
diulang, LAPAN. baiklah, ia bukan lima belas atau sebagainya akan tetapi ratio bagi setiap sorang ibarat 1:3.
huaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

*ok ini serious rasa nak menjerit. 

semalam saya bersama keluarga saya bawa 8 orang adik untuk di bawa membeli belah sempena persiapan hari raya. semua peringkat umur ada. dari tingkatan 3 hinggalah yang paling kecil berusia 3 tahun.

tangga peringkat umur =,=
*sila baca dalam satu nafas sahaja.
15, 13, 12, 9, 7, 7, 5, TIGA.

haaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhh. fuuuuuhhh fuuuuuuuhhhhh. bawa bertenang. bawa bertenang.

"kak Areena, tu tu nak pergi ctu"
"kakak2 nak guna trolley tu"
"nak g ne ne ( nak g sne sne)"
"main game kt sne boleh tak kakak Areena"
"alaaaa kita nak yang ni yang ni"
kejar kejar kejar. lari lari lari sne sini.
tolak2 trolley mcm kt playground! pusing pusing pusing ke sana ke mari!

hok3. terbatuk2 gue. 

sorang tarik baju, sorang tarik tudung. hahaha.
serious balik tu, mmg tertidur lena sesangat, bangun2 dush sakit kpala.

actually, saya tahu situasi mcm ni dh biasa bgi kwn2 lain. hanya mungkin disebabkan saya yang sering mengharapkan kesempurnaan yang luar biasa seprti...

"ok semua berdiri tegak2! jangan pergi mana2! bariiiiiiiiiiiiiiiiiissssssssssssssssssssssssss sedia!!!!!"
"tengok saja jangan USIK!"

*ok itu MUSTAHIL akan berlaku bagi kanak2.

adik saya ada seorang. dan mak ayah saya akan sentiasa bgini kalau di shopping mall dan di mana2 tempat orang ramai.

"kakak, sha mana? "
"kakak, sha nak g bilik air, pegi ikut dia"
setiap dua minit saya rasa. hahaha.
yada yada yada dan sebagainya.

hoh hoh hoh. lastttttttttttttttttt skali solution, paling berkesan dan paling efisyen!

tempatkan semua kanak2 dalam playground berpagar! hahaha.
jadi. saya tak risau dorang lari ke sana ke mari. haihhhh. =,=
serious saya sangat lahhhhh risau risau risau bila dorang lari2, xdela saya stress takut sangat2 dengan kes skrang ni, orang kena culik kerat LAPAN BELAS, whoaahhhhhhhhhhh tak mahu terbayang di mata! 

terus dush! saya teringat ada kawan saya yang inginkan anak ramai di masa depan kelak! mungkin sebab dia ada adik beradik ramai kot jadi dah ada 'trick' mcm mna nak latih2 budak2 jadi berdisiplin mcm dia. hahaha. *tangan di bahu mata ke atas. ok masa tu serious saya, ohhh apakah dia ini? tapi sejak semalam, saya rasa enjoyyy sangat! ada adik beradik ramai memang best! 

meriah kot lagi2 bila bukak puasa ramai2, makan rmai2 share crta rmai2. tahu personaliti sorang2 mcm mna. haaa. jadinya, setiap apa yang ALLAH beri pasti ada nikmat di sebaliknya. orang yang ada adik beradik ramai tahu la mcm mana.

haha. jadi kesimpulannya, saya nak anak ramai? oh bukan bukan. kesimpulannya, walau apa pun yang ALLAH beri, kita harus syukuri. 

nampak sempoi je ayat tu, tapi snanye apa yang lebih khusus, adik ramai ke adik sikit, fokus pada pembawakan pendidikan kpda adik kita sndri. bukan takat tanggungjawab pada mak ayah kita saja. mungkin kadang kadang ada yang terlupa, kita mahu jadi anak yang soleh tapi bagaimana pula dengan adik2 kita?

biarkan biarkan biarkan bukanlah merupakan solusi yang kita boleh guna, kalau kita mahu jadi yang soleh doakan sekali adik2 kita abang2 kakak2 kita turut jadi bgtu. krana pahala bukan ibarat duit simpanan CIMB atau bank rakyat untuk kegunaan sndri, malah ia menjadi insurans kpda kita juga kpda keluarga kita jaminan kesenangan walaupun kita sudah tiada.

saling mengingatkan dan apa yang paling penting, suka sekali teringat, bila anak buat dosa, walau ibu ayah warak mana sekalipun, di akhirat nanti mereka juga akan dipanggil untuk dibicarakan dosa2 kita walaupun kita dan mencapai usia akil baligh. ceritakan pada adik2 kita azab Allah S.W.T , dan sering kita tunjukkan keperibadian bagaimna yang harus umat Islam perlu potray. jadi, memang dah terbukti. tanggungjawab bukan takat pada ibu ayah saja malah turut digalas oleh bahu kita, abang2 dan juga kakak2 di luar sana.

haaaa. jadi kakak2 dan abang2 di luar sana termasuklah yang terutamanya buat diri saya yang tidak terkecuali, sabar kita sertakan, kata berhikmah kita sediakan, akhlak terpuji kita persembahkan supaya kita lah yang bakal menjadi contoh untuk generasi2 akan datang! =)

by the way, 


happy birthday to my only lovely lil sis Alesha Md. Arif yang ke-7! 
urghhhh! akak harap sangat sha jangan banyak sangat cakap bila dah besar ni sebab makin sha ckap akak tengok mcm orang tua! hahaha.
xpayah skema sangat lah ehhhh?
penat mak abah dengan kakak wat sentap lagi2 bila sha wat loyar buruk wktu sahur. huuuhuhu~

selamat merebut pahala banyak2 lagi beberapa hari Ramadhan nak berakhir kawan2!
sob3. sdeh~

regards,
Dr. Areena.







2 comments:

  1. haha..."akak harap sangat sha jangan banyak sangat cakap bila dah besar ni sebab makin sha ckap akak tengok mcm orang tua! " heh..nt dia besar mesti mcm areena,BANYAK CAKAP

    ReplyDelete
  2. hi3. afrah! alesha lagi bising dri areena tau! hehehe~ xpe afrah nnti areena diam je. senyum2 wt mka lawa. boleh tak?ngee~

    ReplyDelete